15 februarie 2005

Domnul profesor zice

Buna sa-ti fie inima, DMD!

Vezi, prescurtarea asta incepe sa faca cariera. DMD este aproape ca MS sau, de ce nu, ca IPS. Apoi, chestia asta cu domnul profesor... am renuntat deja sa le raspund celor care ma numesc asa, ca nu sunt (inca) profesor. Se pare ca le face placere sa ma impodobeasca cu un asemenea titlu, si atunci de ce nu. Nevertheless, ceva imi aminteste de Muppets Show, in care fiecare episod cu spitalul veterinar se incheie cu vocea din off care spune ceva de genul: Vizionati-ne din nou saptamina viitoare, cind o veti auzi pe sora Piggy spunind -- si ea spune chiar atunci, nicidecum saptamina viitoare, o chestie de altfel total lipsita de semnificatie. Vizionati-ne deci saptamina viitoare, cind il veti auzi pe domnul profesor spunind:

Ach, DMD, dar eu credeam ca hibernezi. Vezi, si la noi a venit iarna pe ulitza, si eu sunt, la fel ca si tine, uimit, siderat, intrigat, vexat, exasperat de faptul ca zapada nu este curatata in cartierele cele mai centrale ale orasului, cum ar fi Bogenhausen bunaoara, unde statea celebrul Boris pe vremea avintului si progresului personal, precum si a bunelor relatii cu maestrul Tiriac (spre deosebire de tendintele regresive actuale pe care le voi discuta mai jos din perspectiva strict matematica). Recunosc ca nu am facut febra musculara dind zapada din jurul masinii domnului Inginer (pentru bunul motiv ca numita masina sta in garaj); am facut-o dind zapada din curte si de pe trotoarul din fata casei. Legaturi-functii intre temperaturi si lungimi nu am avut ocazia sa stabilesc (o fac mai degraba dupa o baie intr-un lac de munte bavarez decit dupa o partida de dat zapada), dar imi vine in minte o alta relatie de tip stochastic: Nu am inteles prea bine de ce, scurtimile declarate par sa tinda spre o pozitie de tip "mostly active", iar lungimile cele mai impresionante spre o pozitie confortabil pasiva, ceea ce imi pare a fi o contradictie de termeni si functiuni. Se cauta o explicatie convingatoare, spuse domnul profesor.

In aceeasi ordine de idei, desi stochastica nu este in mod direct punctul meu forte, va trebui sa ma familiarizez cu subiectul pentru a-i putea explica in curind Prinzessei fenomenul si instrumentul matematic intr-un context scolar, sper, corespunzator decentei si formalitatii englezesti. Pozitia ei in aceasta chestiune, daca tot vorbim despre vreme in cel mai pur spirit britanic ("My aunt died of influenzza, but in my opinion they've done the old woman in"), este net superioara: 15 grade (Celsius!), zefir primavaratic si ceea ce am putea exprima citind din clasici: Azvarlitzi picioarele ca au inflorit florile.

Raminind in domeniul matematic, nu, domnul profesor este de parere ca nu ai zis-o prea bine cu progresul, penetratia si tendinta asimptotica spre zero. Sunt de parere ca acea tendinta poate, in unele cazuri, sa fie mult mai puternica decit o simpla asimptota, anume poate chiar sa penetreze axa x. Cum explica un fost presedinte american pe care l-am vazut deunazi cu telecomanda in mina (eu, nu el), pentru citeva secunde: Deflatiune este atunci cind vecinul tau isi pierde slujba; depresiune este cind ti-o pierzi tu.

In rest, ca sa ramin totusi in registrul facil, mi-am cumparat de la eBay o pereche de ghete Camper Pelotas pe care mi le-am inchipuit (cu sprijinul medial modern) rosii. In realitate, erau maronii roscate. Le iubesc foarte tare. Si, ca sa corespunda incetul cu incetul imaginii pe care o aveam despre ele, le-am cumparat o crema de culoarea ciresii. Cifra afisata in fata cremelor de osebite culori era exorbitanta (9,49), si atunci mi-am zis precum Agrado ca (1) este scump sa fii autentic si (2) suntem cu atit mai autentici cu cit suntem mai aproape de visul pe care il avem despre noi insine. Nu am scapat totusi ocazia sa intreb. Vinzatoarea tinara si nurlie, dotata cu putin peste 20 de primaveri si doua balcoane rotunde ca la cladirile lui Antonio Gaudi, mi-a spus pe un ton sanatos-ironic: Acela este pretul in DM, tinere domn.

Cititi-ne deci din nou saptamina viitoare, cind o veti auzi pe Ancuzza, vinzatoarea de la Karstadt (avind cu siguranta la CV si experienta unui han propriu), spunind: Tinere domn, acela este pretul in DM, da, chiar si in anul al cincilea al monedei europene unite.

Niciun comentariu: