17 noiembrie 2010

Adus de la București: Etimologia zboinei

Spațiul SM referit de BadDragon aici nu are nimic de a face cu sado/masochismul, ci cu surorile Marx, ceea ce este cam același lucru. După cum se vede, s-a promis o sticlă de bere/vin/vodchi sau ce vreau eu și prietenia eternă celui care dezleagă, ca’n povești, etimologia zboinei și a andipriconului. Mențiune: La mahalaua Giuleștilor și la vîrfurile din Carpații Orientali au fost și ei, heh.

Am fost deci și m-am documentat la fața locului. Răsuflînd ușurat că am scăpat cu viață după un weekend în București, mai exact în Giuleștocrîngași, iată povestea.

Am pus-o pe mama (și nu cîrcotiți, că era tot una dacă puneam personal mîna pe telefon, dar eram ocupat, na) să îl întrebe pe unchiu’ Costi, care știe vorbi rusește. Costi e surd, dar aude tot, mai ales prin telefon. Răspunsul fu prompt: Zboină înseamnă furtună. Completez cu de la mine putere: Și face parte din familia izbucnire, izbuc, zbucium, izbăvire, zbor, zbanghiu. Dacă zboinele vor fi vîrfuri de munte, atunci ele vor fi văzute de localnici ca aducătoare de furtuni, unele burzuluite și negre, altele albe și frumoase. (Și dacă nu furtuna va veni de acolo, ne putem gîndi eventual și la petrol, noroi și cutremure, că doar sîntem în munții Vrancei.)

Voilà. Urmează, cîndva, andipriconul.

7 comentarii:

B.deComp spunea...

Curios. Voina = razboi, cu siguranta din aceiasi familie cu zboină. Cât priveste zbucium, cred mai degraba ca deriva din latina, inclusiv bucium, de la bucino, āre, āvi, ātum, etc :)

Mihaela ( Catwoman) spunea...

Hmm, eu ştiam că înseamnă culme... În Bucureşti există şi o stradă care se cheamă Zboina neagră, deci, până la urmă, e Culmea Neagră sau Furtuna Neagră?

Pinocchi0 spunea...

BdeComp: Război, da, la asta nu mă gîndisem. Rădăcina zbo/zbu probabil că e relevantă. De zbucium nu eram foarte sigur, cît despre zbanghiu... ;-)

Mihaela: De ce mă destabilizezi?! N-ai un dicționar rusesc să te uiți și să-mi spui și mie? Eu n-am.

vvritz spunea...

Nici n-am mai stat să citesc, zic să-mi manifest întâi bucuria că te-ai întors: ce mă bucur că te-ai întors!

Pinocchi0 spunea...

Și noi, și noi! :-)

B.deComp spunea...

zbanghiu ? Nu stiu de ce ma face sa ma gândesc la "musée des arts premiers". Pot sa te asigur pentru a fi auzit cu urechile mele proprii - originea este în Groapa Floreasca :)

Pinocchi0 spunea...

Aha, aha, deci cu totul nepotrivit în mahalaua Giuleștilor :-)