24 martie 2011

Răsfoim: Țigăncile, coeficientul de inteligență și mortalitatea infantilă

Și acum țineți-vă bine, urmează să răsfoim articolul:
Cvorovic, J., Rushton, J. P. & Tenjevic, L. (2008). Maternal IQ and child mortality in 222 Serbian Roma (Gypsy) women. Brief report. Journal of Personality and Individual Differences, 44, 1604-1609.
Autorii (doi sîrbi și un canadian) raportează o corelație statistică semnificativă între inteligența mamelor și mortalitatea nou-născuților lor la un eșantion de 222 de persoane dintr-o populație roma de pe teritoriul Serbiei. Corelația are valoarea r = –0.26 și vrea să spună cam așa: Cu cît sînt mamele mai proaste, cu atît mai des le mor copiii în fașă.

După mine, una din cele mai mari tîmpenii pe care le-am auzit vreodată, pe lîngă asta și asta. Revista respectivă de specialitate este de calibru cu adevărat mare, dar articolul intră la categoria “short communications” și probabil că nu a trecut printr-un review serios.

O circumstanță atenuantă: Autorii citează corelații asemănătoare constatate la australieni, americani, irlandezi, suedezi, și trag concluzia că inteligența conservă specia umană: cu cît sîntem mai inteligenți, cu atît vom fi mai vitali și mai longevivi. Aferim.

O circumstanță agravantă: Autorii nu menționează direct valoarea medie a coeficientului de inteligență măsurat de ei, și nici relația ei cu IQul populației majoritare. În schimb citează un articol (Rushton, Cvorovic & Bons, 2007, haha) care arată că țiganii au un IQ mai mic decît al populației majoritare. Tot acolo scrie că cei mai inteligenți din lume sînt europenii, cu IQ=100, întrecuți doar de chinezi, cu IQ=105. Cei mai proști sînt australienii și sudafricanii (negri), cu IQ=60.

Jens Asendorpf: “Inteligența este calitatea măsurată de testele de inteligență, care sînt astfel construite încît să prezică fidel nivelul de educație. Pe scurt: testul de inteligență măsoară premisele educației.” În articolul citat, IQul (corelat de altfel și cu nivelul de educație al subiecților) a fost măsurat cu testul lui Raven, publicat pentru prima dată în USA în 1936. Cartea aia trebuie s-o fi citit și taica Adolf.

10 comentarii:

murdoc spunea...

m-am uitat un pic la celelalte "tampenii". lasand la o parte cateva detalii etc - nu inteleg de ce ti se pare ciudat sau nonintuitiv ca homosexualitatea [like anything else] ar fi favorizata de factori de mediu, such as o familie homo sau o ambianta urbana cosmopolita.

dar revenind la tigani. citezi in continuare studii care arata ca ei au un tip de cultura fundamental diferita de a noastra. ok nimeni nu contesta acest lucru. problema apare atunci cand [pari sa] afirmi ca, prin simplul fapt ca exista o anumita cultura, aceasta ar trebui menajata, chiar incurajata. why? mai ales cand acea cultura e disfunctionala in raport cu cea majoritara.

si neonazistii sunt o cultura, si taranii din baragan sunt o cultura, si rednecii si talibanii etc. e plina lumea de culturi. so?

Pinocchi0 spunea...

Murdoc, întrebările tale se referă exact la partea în care m-am abținut (pe cît posibil) de la comentarii, anume la părerea mea personală despre chestiile citate. Drept care îți mulțumesc pentru întrebări ;-)

În primul rînd despre homosexualitate și factorii de mediu: Să facem, rogu-vă, diferența între "favorizată" și "determinată". Dacă vorbim despre "favorizată", aici se pot spune multe lucruri în mod rezonabil; dacă vorbim despre "determinată", atunci discuția capătă un caracter radical și politic. În prima variantă, nu am mare lucru de obiectat. În a doua, ripostez la fel de categoric: orientarea sexuală NU este învățată și NU se schimbă la dorința nimănui -- de-a lungul mileniilor am văzut homosexuali arși pe rug, băgați în lagăre de concentrare, lapidați, îngropați de vii, ca să nu mai vorbim de închisorile "normale" cu violurile deținuților de drept comun și ale paznicilor. Amenințări sinistre, care au devenit realitate în multe, în prea multe cazuri, și care uite că nu au schimbat nimic.

Tot ce se poate schimba (sau mima) este suprafața, manifestarea: unii rămîn in the closet, alții ies. Și un comingout este, evident, mai probabil în mediul urban. Asta pentru că mediul social e mai permisiv, mai anonim, mai destupat la minte etc. Tîmpenia este să pretinzi că cineva "devine homosexual" pentru că trăiește într-un oraș mare, sau pentru că e mai educat. Adică să confunzi o corelație statistică cu o relație cauzală. De acord?

Să revenim la țigani. Mi se pare că te exprimi în continuare ca și cînd cultura majoritară ar fi referința absolută. De ce nu ar fi cultura majoritară disfuncțională în raport cu cea minoritară?

Mă tem că vedem lucrurile prrea în alb și negru. O cultură e bună sau rea, și dacă e rea trebuie schimbată și integrată. Cred că ar trebui să vedem și lucrurile bune, și lucrurile rele. De acord, unii țigani fură, agresează și fac o grămadă de alte chestii care contravin normelor și legilor general acceptate. Unii. Știu asta, am crescut în Crângași, și nici prin cap nu-mi trece să le iau apărarea aici. Partea cealaltă: Au alt sistem de valori și alt mod de a învăța, ceea ce poate să fie un lucru pozitiv, și la care școala clasică, din fotoliul ei de orchestră, este oarbă.

Întrebarea nu este, pînă la urmă, dacă cultura roma este bună sau rea, și cine pe cine integrează. (Analog, vezi articolul cu copiii din familii gay, întrebarea nu este dacă homosexualitatea e bună sau rea, și cum să facem culpurile gay să functioneze ca cele hetero.) O întrebare mai inteligentă și mai constructivă este: Cum putem construi legături între cele două culturi, astfel încît să folosim părțile bune din amîndouă și să ajungem prin diversitate la o cultură superioară? Mai concret, referitor la școală: Cum putem modifica școala contemporană (vai de ea), astfel încît să nu mai treacă cu tăvălugul peste culturile diferite, în schimb să învețe copiii ce e mai bun în fiecare din aceste culturi?

OK?

Încă o dată despre tîmpenii: În chestiunea IQului avem de a face (a) cu o noțiune psihologică foarte controversată și dificilă pentru nespecialistul care nu înțelege lucrurile decît simplificîndu-le, (b) studiile citate au carențe metodice, aproape invizibile pentru nespecialiști (vezi articolul "brief report" care foarte probabil nu a trecut prin peer review) și care (c) alimentează poziții politice de extremă dreapta, à la Vadim Tudor. În condițiile astea, mi se pare inadmisibil ca un asemenea articol să fie publicat într-o revistă de psihologie cu pretenții, care mai și susține sus și tare că respectă principiile eticii științifice.

murdoc spunea...

apropos de homosexualitate: nu stiu de ce o discutie despre "determinare" trebuie sa fie "politica". anyway, as far as i know homosexualitatea nu e o chestie genetica ci dobandita ["invatata"]. ceea ce nu inseamna ca ar fi "reversibila" [ma rog, in unele cazuri este, dar oricum nu conteaza, fiecare face ce vrea].

apropos de tigani: sigur ca putem defini cultura majoritara ca disfunctionala in raport cu cea majoritara. dar ar fi ca si cum am defini pe cei cu vederea "normala" ca disfunctionali in raport cu daltonistii. ajuta la ceva?

de acord, hai sa nu mai vedem lucrurile in alb/negru. un bun inceput ar fi sa nu absolutizam un concept ca "diversitate". se poate obiecta ca orice plus in diversitate = un minus in intensitate. sau ca diversitatea e un lux pe care o societate si-l poate permite doar cand e foarte avansata [unlike ro]. etc.

btw uite un hint: http://www.adbusters.org/magazine/88/birth-of-altermodern.html

ceva mai concret, se pare ca invatamantul ro, care inainte de 90 era [in ciuda tuturor deficientelor sale] destul de performant - se duce la ghena. iti pot cita zeci de articole recente in acest sens. a-i slabi acum standardele in numele "diversitatii" - ar fi ultimul cui in cosciug, gen.

Pinocchi0 spunea...

Grrr, serversul a făcut iar oarece fițe. Scuze. Iată comentarul lui Murdoc, așa cum l-am primit prin e-mail și la care răspund imediat:
--------------
apropos de homosexualitate: nu stiu de ce o discutie despre "determinare" trebuie sa fie "politica". anyway, as far as i know homosexualitatea nu e o chestie genetica ci dobandita ["invatata"]. ceea ce nu inseamna ca ar fi "reversibila" [ma rog, in unele cazuri este, dar oricum nu conteaza, fiecare face ce vrea].

apropos de tigani: sigur ca putem defini cultura majoritara ca disfunctionala in raport cu cea majoritara. dar ar fi ca si cum am defini pe cei cu vederea "normala" ca disfunctionali in raport cu daltonistii. ajuta la ceva?

de acord, hai sa nu mai vedem lucrurile in alb/negru. un bun inceput ar fi sa nu absolutizam un concept ca "diversitate". se poate obiecta ca orice plus in diversitate = un minus in intensitate. sau ca diversitatea e un lux pe care o societate si-l poate permite doar cand e foarte avansata [unlike ro]. etc.

btw uite un hint: http://www.adbusters.org/magazine/88/birth-of-altermodern.html

ceva mai concret, se pare ca invatamantul ro, care inainte de 90 era [in ciuda tuturor deficientelor sale] destul de performant - se duce la ghena. iti pot cita zeci de articole recente in acest sens. a-i slabi acum standardele in numele "diversitatii" - ar fi ultimul cui in cosciug, gen.

Pinocchi0 spunea...

Homosexualitate: De ce discuția despre "determinare" este (din păcate) politică am scris aici:
http://pinkpong.gramo.ro/?p=418
și aici:
http://pinkpong.gramo.ro/?p=427
Și încă în mai multe locuri pe blogul pinKpong, unde ești binevenit dacă te interesează tema (și oricum). Acolo am de gînd să "răsfoiesc" literatură de psihologie despre teoriile homosexualității, care am văzut că sînt uluitor de multe. Adevărul este că nimeni nu știe exact cum și de ce, dar foarte mulți încearcă să explice. Cînd ai trecut tu însuți prin asta, poți să ai o idee...

Țigani: Cultura majoritară este precis disfuncțională în raport cu cea majoritară ;-) Serios: După mine, întrebarea este, ca și în cazul homosexualității, pe cine deranjează o astfel de "disfuncție" și dacă este un "deranj" real sau doar o lipsă de toleranță fără o motivație obiectivă. Homosexualitatea nu văd pe cine ar deranja în mod obiectiv (atîta timp cît nu amestecăm în discuție chestii diferite gen pedofilie, viol etc., așa cum se practică în discursul homofob); daltonismul îl poate deranja pe daltonist cînd conduce mașina (dacă...), drept care este un handicap; o cultură diferită, cum este cultura roma, deranjează prin nerespectarea unor norme de conviețuire. DAR: Cei care le încalcă o fac pentru că sînt de cultură roma, sau pentru că au carențe de educație? Iar carențele de educație nu se datoresc mai degrabă sărăciei? Deci pînă la urmă tot la educație și la școală ajungem.

Da, învățămîntul românesc a fost foarte performant pe vremea cînd am trecut eu prin el -- și asta înseamnă anii '60-'70-'80, și nu, n-am făcut 30 de ani de școală :-) Mi s-a explicat că școlile fuseseră și mai bune cu 10-20 de ani mai devreme. După mine, factorul principal care l-a subminat după 1990 a fost reforma bîlbîită, care, în partea ei pozitivă, ar fi totuși o șansă de înnoire. Nici în Germania nu e cu mult mai bine. Reforma este, totuși necesară, în condițiile integrării europene, care este un fenomen real. La fel de reală este și diversitatea culturilor, și nu văd de ce a vorbi despre ea înseamnă a o absolutiza.

În fine, nu văd de ce diversitate-intensitate ar fi ori-ori. Nu spun că românii ar trebui să învețe la școală limba romani sau să facă training de supraviețuire în șatră. Eu susțin doar că românii ar trebui să învețe să tolereze ceea ce nu înțeleg și, dacă nu să încerce să înțeleagă, măcar să mai renunțe puțin la poziția etnocentristă, nu ar avea decît de cîștigat din asta. Și nu, nu cred că diversitatea este un lux, diversitatea este, punct.

we spunea...

pinochio, sunt curios, nemtii nu au o viziune etnocentrista? sau deja e eurocentrista? dar francezii? dar olandezii, prin guvernul ala meseriasul? sau danezii? mai dam exemple? croatii - good enough? ca au avut conducere ueber-drt pana la moartea lui tudjman.

ce sa tolereze romanii? furtul? nemtii il tolereaza? cersitul? abuzul minorilor? ca abuz e nene cand gasesti in casa copii cu arsuri de tigari pe maini (vorbesc de cazul din anglia)? le tolereaza nemtii? oare unde crezi ca se duceau banii aia cersiti? asta apropo de saracie.

just for the hell of it - stii cate minoritati sunt in ro? oficial si pe bune.

ca tot vad ca te-ai apucat de mica ta tiganiada si ca tot am acces la current contents et al. ma apuc si eu de cautat articole.

Pinocchi0 spunea...

we, pe cine te-ai supărat? :-)
Am mai explicat: Nu am de gînd să iau apărarea țiganilor și a nimănui cînd e vorba de furt, abuz etc., nu despre asta e vorba aici. Pe mine mă interesează diferențele de cultură și, pînă la urmă, lipsurile școlii. Interesant ar fi să avem și o soluție pentru toate problemele astea.

we spunea...

pe tine.

hai sa iti raspund eu la intrebari. Romania are 18 minoritati oficiale, in afara de cea maghiara. 19 cu totul. minoritatile astea au partide, au reprezentanti in parlament, au ziare, au pe naiba sa ii ia.

dar tot nu e bine. nu e bine dom'le - suntem etnocentristi. ne dau lectii francezii. sau italienii. sau poate ungurii? modele de internationalism.

acum zici sa se schimbe scoala - dupa care zici in comentarii ca daca se schimba acum, asa cum e, se duce dracului. Pinocchio, sa se schimbe sau sa nu se schimbe?!

si de ce sa se schimbe pt unii care refuza din start scoala? de sute de ani refuza asta. nu e curata, dom'le. am inceput sa rad.
toate minoritatile se duc la scoala, care e cum e si aia e, dar numai ei nu. pt. ca ei...sunt altfel.
si de ce sa se schimbe scoala si mai ales cum cand ei nu platesc taxe si refuza orice, absolut orice tip de societate, frate?! sau si asta e fals?

si nu te supara, sa incerci sa gasesti similaritati intre homosexualitate si tigani, mi se pare rau, dar rau!, trasa de par.

Pinocchi0 spunea...

Ce repede și ce radical se schimbă unele lucruri, nu-i așa?

Aici sînt trei afirmații de făcut:

1. Problema țiganilor este diferența de cultură.
2. Școala din România nu face față unor diferențe culturale atît de mari.
3. Dacă școala s-ar schimba astfel încît să facă față unor diferențe culturale mai mari, toată lumea ar avea de profitat.

În rest, faptul că 18 minorități se duc la școală și au partide proprii nu exclude nicidecum etnocentrismul. Toleranța față de alte culturi (în măsura în care ea există, de asta mă cam îndoiesc) nu înseamnă că acele culturi sînt înțelese și cu atît mai puțin că s-a găsit o formulă a educației care să satisfacă particularitățile culturale ale tuturor populațiilor existente. Aici mai e mult de lucru.

Ceea ce încerc eu să fac aici este să înțeleg particularitățile culturale ale țiganilor, ceea ce, dacă înțelegi ce am scris în paragraful precedent, este un pas (mic) într-o direcție care s-ar putea să ajute. Dacă chiar te apuci și tu să citești literatură despre țigani, abia aștept să văd ce citești și ce concluzii tragi.

we spunea...

pinochio, sunt nascut si crescut intr-un oras care a fost candva mare dpv cultural dupa care s-a redus la un sat si care a crescut din nou. in orasul asta sunt romani, armeni, evrei, turci, tatari, lipoveni, tigani, greci si ce-or mai fi. nu au existat conflicte de niciun fel, regulile si cutumele fiecarei populatii/culturi erau respectate de ceilalti. asa a fost si pe vremea lui Ctin cel Mare, asa este si acum. conditiile sunt altele, discutam de lucruri la 2000 de ani distanta. dar, ciudat, orasul asta de la mare nu a avut probleme.
romanii se duceau la greci sau tatari in casa si invers, diferentele erau respectate tacit si mutual.
daca toti astia erau etnocentrici? evident! si totusi traiam impreuna, nu ne luam gaturile.
ce e rau in etnocentric, cand etnia este parte centrala a identitatii fiecarui om?
asa sunt ordinele de azi? gata, inca una la gunoi, acum etnia?

li se cere tiganilor sa isi lepede etnia? ei nu sunt etnocentrici? ei?!? daca e sa se ceara ceva, se cere de la toti sau de la nimeni, altfel avem dubla-tripla-cvardupla masura. daca da, sa stim si noi. daca nu, sorry, deja e vorba de ipocrizie.

problema tiganilor, da, este de cultura, ei fiind super-etnocentrici. femeile "patate" sunt aruncate din etnie sa li se "piarda urma" - culmea, acest comportament este hulit la altii, depinde de contex, nu?

ce scoala din ce tara face fata unor diferente culturale atat de mari? si de ce sa faca fata? Scoala este de stat si reprezinta pe toti. asa ca nu sunt deloc sigur ca toti ar profita de pe urma acestui lucru.

eu nu o sa citesc literatura despre tigani, ci lucruri cat mai serioase. literatura este peste tot. lucrurile serioase sunt mai putine si mai greu de gasit. dar astea sunt necesare.

eu sunt de acord cu tine - cultura dom'le bat-o vina. dar miscarea nu tb. sa vina dintr-o singura parte nu de alta e chestie de bun simt caci scoala e platita din taxe, care taxe sunt platite de majoritate (aici includ si toate etniile/culturile care adera la modelul comun).
si in plus, exista forta legii - daca in cultura respectiva este incurajat furtul de la gadje, atunci avem o problema.

deci da, scoala nene, dar scoala pt. toti (compulsory daca e nevoie) si legea pt. toti. si nu ma intereseaza ce etnie esti si sau ce cultura.
ceea ce zic e de bun simt, stiu, nu e nici sofisticat si nici extraordinar.